Entreprenørskap kan defineres som handlinger basert på observerte muligheter i markedet, i et forsøk på å oppnå profitt. Disse handlingene inkluderer å være observant på profittmuligheter, reorganisere sine finanser, vedlikeholde ressurser og å fullføre prosjekter til sin slutt.
Les også: Entreprenørskap og konkurranse.
Entreprenører er heroiske karakterer i en økonomi fordi de tar risikoen som er involvert i å introdusere nye varer og tjenester til sluttbrukere. De leder veien mot materialistisk fremgang. De er de første til å forstå gapet mellom hva som er gjort og hva som er mulig. De gjetter hva forbrukere har lyst på og er innstilt på å levere.
Entreprenørskap er en kunst. I å drive en bedrift tar entreprenøren ressurser og kombinerer de til noe nytt og forskjellig. Entreprenøren tar sjansen, og risikerer verdifulle ressurser for å produsere noe som til syvende og sist kan bli verdiløst.
Bedrifter, varer og tjenester oppstår ikke av seg selv automatisk. Det må finnes ekte mennesker som tør å ta risikoen.
En honnør til alle entreprenører!
Les også: Profitt er positivt for en markedsøkonomi.