ai

Det fins minst tre måter en forfatter av intellektuell eiendom (IP) kan få betalt:

  • Lovlig kontroll over tilgang
  • Teknologisk kontroll over tilgang
  • Ukontrollert tilgang med begrensninger

Les også: Tilbud og etterspørsel

Kopirett lover er et eksempel av det første. Betalingsmur er et eksempel på det andre. Annonseinntekter fra radio og websider er et eksempel på det tredje.

IP i digital form er enkelt å kopiere. I en verden sammenkoblet via nettverk er det også enkelt å distribuere.

Det er sannsynlig at kopiretthåndheving kommer til å bli vanskeligere.

Ukontrollerbar tilgang med begrensninger er en god løsning for noen former for IP. Men ikke for alle former.

Teknologisk kontroll fungerer kun for IP som ikke avsløres fullstendig ved bruk. Uansett hvor sterk kryptering du bruker (DRM) kan en bruker kopiere en nyhetsartikkel.

I allefall kan en bruker ta bilder med sitt fotokamera og kjøre OCR-programvare på bildene.

En ny kunstform

En konvensjonell film avsløres fullstendig ved bruk. Men forestill deg en dynamisk film som er tilpasset seeren. For eksempel kan filmen vises fra forskjellige vinkler. Eller du kan velge om du vil se filmen fra skurkenes eller heltenes perspektiv.

Nyt den samme filmen igjen i morgen og du vil kunne se en annerledes film.

En tilstrekkelig dynamisk rik film kan bli en ny interessant kunstform. Og samtidig gi en god kopibeskyttelse.

En slik kunstform fins allerede: World of Warcraft og andre tilsvarende MMORPG-er.

En kopiert spillopplevelsen har veldig lite verdi for andre enn spilleren selv.

Med økende båndbredde og regnekraft vil det bli vanskeligere og beskytte IP med lover og teknologi.

Jeg tror vi kommer til å se mer og mer av substitutter som er unik for brukeren. Og som forandrer seg ved hver visning.

Med økende regnekraft vil det forøvrig bli enklere og erstatte skuespillere med dataanimerte figurer. Som vil redusere produksjonskostnadene med filmproduksjon.

Les også: Hvorfor handler folk med hverandre?